پنجشنبه، شهریور ۰۱، ۱۳۸۶

چگونه به کوروش افتخار کنیم ؟


چندی پیش پستی در بالاترین به اون بالا بالاها رسید که امروز سالگرد در گذشت شادروان رضا شاه پهلوی است و توی خیلی از نظرات نوشته شده بود خدا بیامرزتش ... اینجا بود که به این فکر کردم چطوره که ما میتونیم به یک سیاستمدار افتخار کنیم !؟
در نزدیکی الامباتور پایتخت مغولستان تپه بزرگی وجود دارد که از تمام شهر میشه اون رو دید ... حدس بزنید روی تپه چی هست ؟ ... نه عزیز من ننوشته هالیوود ... روی تپه شمایل ( لطفا قبل از منفی دادن تا انتهای مطلب را بخوانید و همچنین دلیل منفی دادنتان را قید بفرمایید )یا همون عکس بسیار بزرگی از چنگیز خان هست بطوری که از تمام شهر بشه اون رو دید در واقع مردم این کشور دارند به کسی که میلیون ها نفر آدم رو توی کوتاهترین مدت ممکن از بین برد و تمدن های بزرگی رو یک شبه از روی نقشه کره زمین پاک کرد افتخار میکنند ... روی هر جایی که بخوان با کلاس باشه یه اسم چنگیز میزارند و به اینکه جدشون به چنگیز میرسه به خودشون میبالند
اینجا بود که این سوال به ذهن من رسید ... فرق چنگیز با کوروش چی بود ؟ .. مسلما اونقدر که چنگیز کشته بود کوروش نکشته بود ...البته کی میدونه ... وقتی که ما میخواهیم با افتخار بگیم که ما ایرانی هستیم میگیم جد ما کوروش بوده و یک نقشیه هخامنشنیان هم به طرف نشون میدیم ... و میگیم ببین ما چی بودیم ... اولین منشور حقوق بشر دنیا رو کوروش نوشته .... ۲۵۰۰ سال پیش آزادی مذهب برقرار کرده ... برده داری نکرده ... ولی آیا کوروش هم چیزی جز یک سیاستمدار بوده است ... یک شاه برای شاه بودن باید برادرش رو بکشه ... شاههایی که این کارها رو نکردند شاه نشدند مثل قضیه بردیا ... شاه باید همیشه هوای مخالفان خودش رو داشته باشه و به محض اینکه قوی شدند ترتیبشان را بدهند مگرنه مخالفان ترتیب شاه را میدهند ... سیاستمداران باید بده بستان های کثیف بکنند ... مگرنه سیاستمدار نیستند ... وقتی یهودیان آمریکا نیمی از هزینه سربه فلک کشیده انتخاباتی دموکراتها رو میدهند از آقا یا خانم کلینتون میخواهند بعد از به قدرت رسیدن هوای اسراییل را جلوی قطعنامه های سازمان ملل داشته باشند و

محمد رضا شاه و پدرش خدمات زیادی به ایران کردند ولی فرقشان با کسانی که فقط این چند دانشجوی بی نوا را به این روزگار آوردند چیست ؟ و یا گنجی ها را در زندان شکنجه کردند ... آیا مسوول تمام اینها کسی جز رهبر است ... پس چه کسی غیر از محمد رضا شاه مسوول شکنجه های قبل از انقلاب ساواک بوده است ... آیا میشود به اینها گفت خدا پدرشان را بیامرزد ... آیا همه اینها به غیر از این است که سیاست کثیف است ... حال شما به من بگویید چگونه به کوروش افتخال کنم ؟

هفت هزار و پانزده سال بعد در چنین روزی : رادیو تهران ... تقویم تاریخ ... بعد از پخش آهنگ تایم از پینک فلوید ... هفت هزار سال پیش در چنین روزی ... ِسر احمدی نژاد کبیر با یک حرکت گازانبری شهر واشنگتن را به تسلط درآورد ( و ما با افتخار از اینکه یک ایرانی امپراتور آمریکا را به زانو درآورده به خود میبالیم !!! ) او سپس نفت را بشکه ای ۵۰۰۰ دلار فروخت و ایران باشکوهی ساخت که در هفت طبقه معلق بود

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

Welcome is right, not Wellcome.

ناشناس گفت...

احسنت

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...

پدر جان اگه آمار نداری پس مقايسه نکن. دقيقآ شاه چند نفر رو در دوران شديدترين بگير و ببندش کشت نميدونم اما آمار رسمی چيزی کمتر از 1000 نفر ميگه. حالا مقايسه کن با رژيمی که در چند هفته 4 تا 5 هزار زندانی سياسی اش را سلاخی ميکنه. راستش من در دوران محمد رضاپهلوی بچه بودم ولی خودم گوشت 2 تومانی و تغذيه رايگان مدارس رو ديدم. پدرم کارمند بود و ما بخوبی در قشر متوسط تحصيلکرده قرار داشتيم. ملايان با اين حکومت big brother اي زمين تا آسمان فرق دارند. يک عده دهاتی نديد بديد که مثل يک ارتش بيگانه با 90 درصد مردم رفتار ميکند هرگز قابل مقايسه با با شاه پهلوی نيست. در youtube ببين که اين شاه چه جانانه دهان خبرنگاری رو که خليج عربی گل گرفت. يا تاريخ بخوان که ببينی در برابر صدام از قصر شيرين ات همدان تانک کشيد در عوض ملايان حدود 1 ميليون ايرانی را در آتش جنگی که بدليل دعوای قدرت در تهران بحال خود رها شده بود سوختند. دوباره تمرين کن پسر جان و اينبار قبل از نوشتن مطالعه و فکر کن.راستش فک کنم شاه بد نمکرد که کسانی رو که بعدآ سعيد مرتضوی يا احمدی نژاد

ناشناس گفت...

ميشدن ميکشت

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...

حسام خان واقعا تراوشات ذهنی عجیبی داشتی در این کامنت ! البته فکر کنم از جای دیگه ات بوده ...
شما اومدی کوروش را با چنگیز مقایسه کردی؟ چنگیز جنایتکار ؟ دلیل مضحکی هم برای این مقایسه آوردی چون مردم مغول از چنگیز به نیکی یاد میکنند و ما هم از کوروش پس این دو مثل هم بودند! و چون سیاست کثیفه و هر دو این دو نفر سیاستمدار بودند پس مثل هم هستند !
اولا افتخار کردن مردم مغول به چنگیز با اون سابقه درخشانش! در کشتار مردم دیگر ملل یک دلیل ساده بیشتر ندارد آنهم اینکه اینها از تخم و ترکه همون چنگیز هستند ودلیلی ندارد که با هاش بد باشند اصلا از قدیم گفتند : دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید.
بله کوروش هم سیاستمدار بوده اما سیاستمداری که سیاستهایش زمین تا آسمان با سیاستهای پادشاهان زمان خودش فرق می کرده همین قضیه آزادی بردگان و مذهب اصلا چیز ساده ای نیست، اصلا چه دلیلی داشت کوروش با اسیران جنگی خود به خوبی رفتار می کرد؟ اونهم می تونست مثل دیگر پادشاهان با اونها با خشونت رفتار کنه ازشون بیگاری بکشه، شلاقشون بزنه، و سرانجام یا بکشتشون یا با منت آزادشون کنه،اما این کارهارو نکرد چون انسان بود. چون قبل ازاینکه سیاستمدار باشه یک انسان بوده و به انسانیت احترام میگذاشته.
اصلایک دلیل ساده دیگه که این مقایسه مسخره شما رو بیهوده میکنه : اگر کوروش و چنگیز افرادی مثل هم بودند، دنیا و بالاخص کشورهای آزاد جهان هر سال روزی رو به پاسداشت کارهای نیک کوروش اختصاص نمی دادند و اون رو هم مثل چنگیز به تاریکخانه لعن و نفرین ابدی تاریخ می فرستادند.

ثانیا اینکه اگر شما می خواهی از کارهای اشتباه محمد رضا شاه انتقاد کنی چرا از کوروش مایه می ذاری؟ بله رضا شاه در دوره ای از سلطنتش اشتباهاتی کرد اونهم کشتن مردم بود که دیدیم تاوانش رو هم پس داد، همونطور که در آینده شاهد تاوان پس دادن خامنه ای و نوچه هاش خواهیم بود .

ثالثا لزومی نداره شما به کوروش افتخار کنید، اصولا افرادی مثل شما لیاقت این کار رو ندارند، شما بهتره برید با همون چنگیز و احمدی نژاد حال کنید.

در ضمن بی سوادی تو از همون Wellcome مشخصه، قبل از اینکه بیای و در مورد پادشاهان قضاوت کنی سر تیترتو درست کن.

Hesam گفت...

اولا از لقب خان خیلی خوشم اومد ... دمت گرم ... دوم ول کام غلط و میدونم که غلطه ... سوما ادعای با سوادی نکردم ... ولی ... سوال من سادس ... آیا کشتن یک انسان در 2500 سال قبل امری طبیعی بوده ... مثلا مادری که پسرش در کشورگشاییهای جناب کوروش کشته میشده میگفته دم کوروش گرم ... داره یک امپراطوری بزرگ برای ملت درست میکنه ؟ ... من منکر کارهای مثبت کوروش نبوده ام و نیستم ... ولی وقتی مخصوصا ما ایرانیها از کوروش تعریف میکنیم انگار خود خداست که هیچوقت دست از پا توی عمرش خطا نکرده و علت نوشتن این پست هم همین بود

ناشناس گفت...

ببین حسام خان ( میگم چون انگاری خوشت اومده هه هه هه... ) منم نمیگم کوروش خدا بوده یا اینکه ممکن نیست توی عمرش اشتباه کرده باشه ، اصلا خوبی انسان به اشتباه کردنشه ، قصد دفاع بیمورد هم نداشتم اصولا از ادمهای افراطی ومتعصب خشک بدم میاد ، من فقط میگم جنگیدن و تصاحب کشورها در اون زمان نه تنها یک امر طبیعی بوده بلکه باعث افتخار پادشاهان هم بوده و مسلما هر جنگی هم یه تلفاتی داره ،
اما دلیل مهم درباره دفاع از کوروش رفتار اون بعد از جنگه همین قضیه ورود بدون خشونت به شهر بابل و اعلام یه به اصطلاح صلح همگانی و نوشتن منشور حقوق بشر ، امیدوارم ترجمه کتیبه های پادشاهان معاصر با کوروش رو خونده باشی که در اونها با چه خشونت و لذتی از سوزاندن دختر و پسرهای جوان و دراوردن چشم و شکستن ساق پا و به بردگی گرفتن مردم مغلوب حرف می زنند و افتخار هم میکنند ( مثل آسورنازیربال پادشاه آسور سال 884 ق.م ، آسوربانی پال سال 654 ق.م و یا همین پادشاه مغلوب بابل نبوکد نصر سال 556 ق.م ) ، پس شک نکن که کوروش یه فرق هایی با پادشاهان زمان خودش داشته و ارزش دفاع کردن رو داره اصلا اگر در این دوره زمونه چیزی برای دفاع کردن واسه ما ایرانیها مونده باشه همین کوروشه با تمام خوبی ها وبدی هاش که مطمئنم تو هم قبول داری درصد خوبی هاش خیلی بیشتر از بدیهاشه .
واقعا کوروش متعلق به زمان خودش نبوده و یه خورده زود به دنیا اومده یه 2500 سالی.

بهر حال شما مختاری هر جور که دوست داری فکر کنی اصلا حق این رو داری همونطور که در منشور کوروش هم نوشته( آزادی اعتقاد ) پس هر اعتقادی که دوست داری داشته باش.
در ضمن من تو حکمت این ولکامت موندم بگو لااقل ملت از تو کف در بیان حسام خان هه هه هه...
در مورد بی سوادی هم همینجوری یه چیزی پروندیم ، بی خیال... جدی نگفتم........

ناشناس گفت...

شمابودی و دیدی که کوروش چه کرده؟ یا تاریخ محصول جماعت هم تیپ خودت رو خوندی که در عین ادعای افراطی نبودن یک جواب مودبانه با این بابای نویسنده نتونستی بدی و آخر کامنتت لیچار بارش کردی؟
به صرف خوندن کتاب تاریخ و دونستن 884 ق م الان شما با سوادی؟ کوروش هم همون چیزی بوده که بقیه امپراطورها بودن. فقط فرض رو بر این بگیر که الان آقای اوباما ویر امپراطور شدنش بگیره و بمب اتمی به سر ملت ایران بریزه و از قضای روزگار خدای نکرده یکی از منسوبان شما هم این وسط جزغاله بشه. و باز فرض کن شما 1500 سال عمر کنی. می خوام بدونم اگه یکی 1300 سال دیگه در حضور شما از آقای اوباما به عنوان کبیر یاد کنه یکم احساساتت قیلی ویلی نمی ره؟

visitor stats