پنجشنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۰

چگونه از بلای ثروت نفت خلاصی یافت !

همه میدانیم که اقتصاد تک محوری بر پایه نفت در کشورهای دارای آن بلاهای بسیاری را با خود به ارمغان میاورد ... دیکتاتورها با تکیه به ثروت آن جامعه را کنترل میکنند و در اکثر این کشورها کودتا و انقلاب و بدبختی همیشه ادامه دارید ... و توجه به سرمایه گذاری در آن باعث فراموشی از سرمایه گذاری در بقیه قسمتهای اقتصاد میشود.
فقط حدث بزنید که مردم نروژ وقتی در دهه ۶۰ برای اولین بار به ذخایر عظیم نفت خود پی بردند چه کار کردند.

نروژیها تصمیم گرفتند که هیچوقت پول حاصل از نفت را هیچکدامشان نبینند ... چشمهایتان چهار تا شده است ... میدانم ...بله آنها تصمیم گرفتند که نه با پولش باشگاه فوتبال بسازند نه جاده نه مدرسه و نه هیچ چیز دیگر ... و تمام احزاب موافقت کردند که هرگز وعده آوردن پول به سر سفره مردم را ندهند ... و پول را در یک حسابی گذاشتند که تنها هم اینکه سودش را دولت میتواند مصرف کند. که ارزش حساب به نیم ترلیون دولار میرسد ... جالب است بدانید که ایده این کار را یک مهندس مهاجر عراقی الاصل به آنها پیشنهاد کرده بود 


منبع NPR

۳ نظر:

ناشناس گفت...

یکم دقیق نیست. پول نفت توسط مکانیزم خاصی ( که دولت در آن نقشی جز مدیریت ندارد) به طور مساوی و بدون قید و شرط و خوشه بندی و دهک بندی بین کودکان تا سن بلوغ توزیع می شود.

Hesam گفت...

دوست عزیز اگه دقت کنید میبینید که منبع در زیر از یکی از مورد اعتماد ترین شبکه های خبری است و به نظر نمیرسیه که دروغی در کار باشه در ضمن ظاهرا دولت سود پول رو که رقم کمی هم نمیشه میگیره ... شاید این پول رو بین بچه ها تقصیم میکنه !!!

Gilemard گفت...

تا جایی میدونم خبر درسته. من هم در نروژ بودم و اینرا از تلویزیون آنجا شنیدم. میگفتند تجربه ی اسپانیا و پرتغال در استفاده از طلا و ثروت مفت قاره ی جدید کاری کرد که عقب مانده ترین کشورهای اروپای غربی لقب بگیرند. پس پول مفت را نباید در اقتصاد سالم تزریق کرد و نظام ثروت بر اساس مالیات تنظیم شد.

visitor stats