چهارشنبه، آبان ۲۰، ۱۳۸۸

چرا طرح اوباما برای برقراری رابطه عادی با ایران به نفع دمکراسی در ایران است؟



حتما شما هم شعار "اوباما اوباما یا با اونا یا باما" رو شنید و نوشته هایی که خیلی از ایرانیها و آمریکاییها خواستار این هستند که اوباما بین حکومت و مردم ٫ مردم را انتخاب کند و به دولت فشار بیاورد

ولی سوالی که باید پرسید این است که آیا این فشار در ۳۰ سال گذشته اثری داشته است؟جواب ساده است : خیر ... این فشارها هرگز باعث نشده که معترضان به حکومت ایران به عامل استکبار بودن متهم نشوند.

کافیست چند دقیقه پای سخنان آقای خامنه ای بنشیند و تعداد واژه دشمن را بشمارید تا به اهمیت وجود دشمن در ذات یک حکومت دیکتاتوری پی ببرید.

این را هم بگویم که تاثیر وجود دشمن در تمام دنیا حتی آزادترین کشورها همیشه وسیله ای بوده برای حکومتها برای منحصر کردن دمکراسی و اولین و مهمترین اصل آن آزادی بیان
در ماجرای سناتور مک کارتی در دهه ۵۰ ٫ این سناتور آمریکایی (با پشتوانه دولت ) با بیان اینکه دشمن ( کمونیستها) امنیت کشور را در خطر قرار دادند دست به پاکسازی عظیم عقیدتی در بین شهروندان آمریکایی زد و یکی از تاریک ترین دوران در دمکراسی آمریکایی رو قلم زد.

این دشمن بعدها هم در آمریکا کار خودش را کرد ٫ در فضای پر از ترس و نفرت از دشمن بعد از ۱۱ سپتامبر هم وجود یک دشمن بار دیگر اصول اولیه دمکراسی رو در آمریکا مورد هجوم قرار داد ٫ پروفسور Ward Churchill وقتی در یک برنامه زنده رادیویی سوالی پرسید بر این مبنا که : آیا شما راه بهتری میشناسید برای مخالفان با سیاستهای آمریکا در جهان که مخالفت و نفرت خود را نشان بدهند ؟ خشم مردم را برانگیخت و حق آزادی بیان از او گرفته شد به این ترتیب که با فشارهای مردم بر دانشگاه محل تدریسش از دانشگاه اخراج شد ( هرجند بعدها با شکایت از دانشگاه توانست حقش را پس بگیرد).

ولی مساله این است که همیشه وجود دشمن میتواند بهترین بهانه برای سرکوب مخالفین و محدود کردن دمکراسی و آزادی بیان شود ... فقط تصورش را بکنید که فردا اوباما به تهران بیاید و با احمدی نژاد و خامنه ای دست دهد و عکس بیاندازد ... و از خودتان بپرسید پس فردا وقتی خامنه ای نتواند واژه دشمن را در نماز جمعه بگوید آیا دق نمیکند و یا اگر از محمود آمریکا رو بگیریم دیگر چه میخواهد بگوید؟
تصورش را بکنید که جمهوری اسلام دیگر دشمن نداشته باشد ... همان اتفاقی که با شوروی افتاد زمانی که آمریکا شروع کرد به برقراری روابط عادی با یک نظام دیکتاتوری و دشمن را به مرور زمان از آنها گرفت و وقتی دشمنی وجود نداشت و ترسی ... دلیلها برای حذف مخالفان بی رنگتر و بی رنگتر شد

کاریکاتور : نیک آهنگ کوثر

هیچ نظری موجود نیست:

visitor stats