جمعه، اسفند ۲۰، ۱۳۸۹

اشکانیان خیلی خیلی بیشتر از اونچه ما فکر میکنیم یونانی بوده اند


توجه به این عادت ایرانی کردید که هرجا میریم همه در حال به به و چه چه هستند از عظمت امپراطوری و فرهنگ مردم ایران باستانن ... البته من این رو کاملا درک میکنم اگه همین پرشین بودن رو هم برای افتخار کردن نداشته باشیم که ول معتلیم و تمام ... ولی نکته تاصف بار اینکه حتی دانشمندان ما هم به این بزرگنمایی و بزرگ جلوه دادن اون دوران بیش از اونچه واقعا بوده گرفتار بودن ... این نمونه ها زیاد هستند ولی یکی از این اخیر ترین اونها این پست بالاترین بود که :
اولين مصوبه "مهستان"، پارلمان ايران، 173 سال پيش از ميلاد: "انتخابي کردن


در حقیقت نکته خود مطلب نیست که البته درست هم هست و از سایت دکتر X محقق اومده ولی اینکه این نکته را بازگو نمیکند که دربار اشکانیان در حقیقت کپی برابر اصلی بوده است از دربار سلوکیهای یونانی و مجلس و تشکلیاتشان هم همینطور ... سلوکیها بعد از تصرف ایران به دست اسکندر مقدونی و مرگ زود هنگامش فرمانروایان ایران شدند ... این سرزمین انقدر بزرگ بود که مردمانی بسیار متفاوت در آن زندگی میکردند و همچنین حس برتر بودن یونانی ها باعث شد تا شروع کنند به ترویج مذهب و آداب و رسوم زندگی و فلسفه یونانی به عنوان طبقه برتر در این جوامع بکنند ... ساخت شهرهای یونانی مانند انتیاک در این سرزمینها یکی از این روشها بود که جامعه را شبیه یک ظرف پر از مواد مذاب در میآورد که مردم با رسم و رسوم مختلف در آن حل میشدند همچنین افزایش جمعیت در سرزمینهای اصلی یونان به آنها کمک کرد تا یونانیان را به این سرزمینها جهت دلایل استعماری انتقال دهند (مثل کاری که انگلیسیها در قرون حاکمیتشون بر آمریکا و جاهای دیگر کردند )... بزرگان ایرانی برای اینکه بتوانند در جامعه جلوه کنند میباید آداب و رسوم و زبان یونانی را میدانستند ... این چهار صد سال حکومت سلوکی چهره ایران آن روز را بسیار تغییر داده بود به طوری که تمام شاهان اشکانی بر روی سکه هایشان از زبان یونانی استفاده میکردند و خدایان یونانی هم به وفور بر روی سکه ها دیده میشدند و حتی سال استفاده شده بر روی این سکه ها سال یونانی است ... این تسلط فرهنگی یونانی آنقدر زیاد بود که اردشیر اولین پادشاه ساسانی هم زمانی که به قدرت رسید بعد از صدها سال اولین کسی بود که سکه خود را با زبان فارسی قدیم ضرب کرد .


عکس : سکه اردوان پنجم یکی از آخرین پادشاهان اشکانی که در روی آن از سال سلوکی استفاده شده است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

دوست گرامی! بد نیست وقتی درباره تاریخ که یک علم است صحبت می کنیم دقیق باشیم. دوران حکومت سلوکیها در ایران 70 سال و نه 400 سال بوده است. باقی نوشتارتان بماند.

visitor stats