شنبه، فروردین ۲۴، ۱۳۸۷

چه قسمتهایی از فیلم محمد رسول الله را ما نباید میدیدیم (2)




در نوشتن قسمت قبلی اشتباه کردم ¹،² ... ولی از اونجایی که مطمئن بودم که در این فیلم قسمتهای با اهداف مذهبی سانسور شده نسخه فارسیش رو از اینجا دانلود کردم فیلمی که میبینید منتاژ قسمتهای سانسور شدس ،جزئیات با لینک به نسخه اصلی به زبان انگلیسی هم روبروی هر بخش نوشته شده


راهنما : قسمتهای قرمز بخشهای سانسور شده و قسمتهای سبز اضافه شده است


1- هند خطاب به ابوسفیان : چه کسی تصور میکرد که هیچ کس آن هم حمزه با آن همه شرابخوری و شکار شیر رفتنش به محمد بپیوندد ( کلیپ 4 از 18 به زبان انگلیسی دقیقه 9)


2- ابوطالب خطاب به زید بن محمد ( حارثه ) چه کسانی در جریان مبعوث شدن او هستند. زید : خدیجه ، علی ، دوستش ابوبکر و من ( کلیپ 2 از 18 به زبان انگلیسی دقیقه 5:40 )


3-پیروان محمد باور نداشتند که مرد بزرگی همانند او از دنیا برود در نتیجه ابوبکر دوست پیامبر به مسجد رفت و گفت : ... ( کلیپ 18 از 18 به زبان انگلیسی دقیقه 3:10 )


4-قافله حجاج از مکه حرکت کرد نزدیک جهفه به غدبر خم رسید و در اینجا پیامبر اکرم خطبه ای ایراد نمودند در ابتدا با ستایش خداوند آغاز شد و سپس به جمعیت فرمودند که علی ابن ابی طالب برادر من ، وصی من ، خلیفه من و امام است بعد از من ( کلیپ 18 از 18 به زبان انگلیسی ) (توجه کنید که این قسمت به فیلم اضافه شده است )

----------------------------------------------------------------------------------

نمونه فوق مثال خوبی است برای درک اینکه اختلافات بین شیعیان و سنی ها چگونه به اینجایی رسیده است که در صورت پیدا شدن فرصت چگونه میتوانند این قابلیت را داشته باشند تا نسل یکدیگر را از روی زمین محو کنند ( همانند وضعیت عراق ) نکته این است که در طول تاریخ از کوتاه ترین فرصت برای افزایش این اختلاف استفاده شده است ... در ابتدای فیلم گفته میشود که این فیلم به تایید انجمن شیعیان لبنان رسیده است با اینهمه شاهد این هستیم که ترجیح داده شده تا نام ابوبکر و رابطه او با حضرت محمد تا حد امکان حذف شود

خبر خوب ... کسانی که فیلم را سانسور میکردند شاید روحشان هم باخبر نمیشد که روزی پیشرفت تکنولوژی باعث شود که هزاران نفر یا شاید میلیونها نفر این عمل ابلهانه آنها را ببیند و به بلاهتشان بخندند ... در دنیای آینده اینگونه اعمال سختتر و سخت تر میشود و شاید روزی برسد که غیر ممکن شود

نکته : نظر یکی از خوانندگان برای پست قبلی:"ناشناس گفت...
سلام. من ترجمه خوانده ام و در دانشگاه چندین بار فیلم اصلی بدون سانسور محمد رسول الله را همراه با استاد بررسی کرده ایم... لطفا یک بار دیگر فیلم را با دقت همراه با یک مترجم خوب بینید." امیدوارم به تمام دانشجویان مترجمی زبان به جای فیلم محمد رسول الله فیلم تاو و چری نشون نداده باشند ;).


۱۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام ... نکته سنجی جالبی بود .... ممنون که ما رو از گمراهی نجات دادی !! ؛)

ناشناس گفت...

در کلیپ 18/18 هیچ صحبتی از جانشینی علی نشده است

ناشناس گفت...

واقعا تحقیق قشنگ و درستی بود. واقعا دقت شما در یافتن این نکات ظریف جای قدر دانی دارد. من بشخصه لذت بردم و معتقدم نتیجه این کار شما ستودنی است. دست بردن در بیان مطلبی که نویسنده و کارگردان این فیلم هنری قصد ارائه اش را داشتند و عوض کردن آن بنفع خود، کار ناشایستی است. این دست بردن در یک فیلم همانقدر نا درست است که فیلم 300 آن را بصورت اغراق آمیز انجام داد. احسنت به دقت تون و ممنون از وقتی که برای این کار گذاشته بودید
ممنون
احسان مصطفوی

ناشناس گفت...

فوق العاده بود پسر

در رابطه با نظر سنجی ات هم گزینه ی اول رو انتخاب می کنم.

ناشناس گفت...

این فیلم قبل از انقلاب دوبله شده.

خیابان شماره 11 گفت...

درسته که این فیلم قبل از انقلاب دوبله شده ولی یک طوری می گویید قبل از انقلاب انگار محمد رضا شاه گقته این جوری فیلم را مثله کنند. مسلم است که چون فیلم راجع به محمد بوده نظر علما قم درباره دوبله لحاظ شده است که آنها هم با توجه به باورهای شیعی خود آن را هر طور خواسته اند دوبله کرده اند. تازه مثلا قسمت مربوط به شرابخواری حمزه شاید در دوبله فارسی قبل از انقلاب باشد ولی بعد از انقلاب مشمول قیچی شده باشد..

Hesam گفت...

جناب خیابان خان ... منو ببخشید اون نظر قبلیتون نفهمیدم چی شد که پاک شد !!!

ناشناس گفت...

خب فکر کنم دروغ ها رو حذف کرده! اگه کمی مطالعات مذهبی‌مون بالا بره شاید بتونیم بیشتر متوجه بشیم.

ناشناس گفت...

اگر فیلمی از نظر تاریخی باطل باشد لازم است اصلاح شود به نظر می رسد شما آشنا به فن دوبله نیستید

Hesam گفت...

لطفا مطلب را کامل بخوانید و لینکها را هم کامل ببینید ... بله بنده به فن دوبله آشنا نیستم ولی اگه دقت کنید به کاری که من کردم میگویند ترجمه که هر انسانی به کمی سواد از عهده آن بر میآید چون آپولو قرار نیست که هوا کنیم

ناشناس گفت...

نمیخاد خودتو به رنگ خیار دراری.طرف اگه لیاقت داست یه کاری میکرد

ناشناس گفت...

كارت عالى بود,در جواب سلام بايد اضافه كنم منظروتون از(مطالعات مذهبيمون بره بالاتر )يعنى چى؟كدو مذهب ؟مذهبى كه همين سانسورگران عقايد واسمون ساختن؟تو انگار تو باغ نيستى,اين خونه اى كه دم درش منتظرت كاشتن دوتا در داره ,بجنب جا نمونى سلام جان,تا كى احمقى,تا كى خواب؟تا كى خوشباورى؟تا كى حقيقت گريزى؟

ناشناس گفت...

من واقعا برای شما دیندار نمایان بی دین و خودم متاسفم .... یعنی اسلام و پیامبر و تاریخ اسلام رو باید با دیدن یک فیلم که کارگردانش معلوم نیست چه اعتقادی داشته باشه بشناسیم؟؟؟؟؟ نه ... رابطه ی پیامبر با خدا و جانشینش علی(ع) رو باید از امام معصوم پرسید نه از کارگردان فیلم ... واقعا آدم اگه یه جو عقل تو کلش باشه میفهمه که در گمراهی آشکاری به سر میبرید

ناشناس گفت...

سوادت پایینه. اصلا متوجه منظورهای اصلی این فیلم نشدی که انقدر ساده و سطح پایین تحلیل کردی.از ادمهای اینکاره بپرس چشم و گوشت بازشه بچه.

جوادمحمودی گفت...

باسلام. هدف دشمن اصلی مومنان و مسلمانان اختلافات داخلی است.اختلاف بین تشیع و اهل سنت.چون مصطفی عقاد فیلم را براساس اسناد اهل تسنن ساخته شیعیان فقط اصلاحیه زدند و فیلم را براساس اسناد تشیع که مورد قبول اهل سنت هستند ویرایش کردند.

visitor stats