چهارشنبه، فروردین ۱۴، ۱۳۸۷

چه قسمتهایی از فیلم محمد رسول الله را ما نباید میدیدیم


اگر فکر میکنید که برای ما فارسی زبانان شیعه قسمتهایی که شامل رقص عربی هستند در فیلم معروف محمد رسول الله سانسور شده دو قسمت رقصهای عربی بوده باید بگ که شما اشتباه می کنید ... چندی پیش موفق شدم نسخه اصلی رو ببینم و البته از اونجا که نسخه فارسی رو خیلی سال پیش دیده بودم خوب همه چیز یادم نمی آمد ولی چند نکته ای که من فکر میکنم که دیدم از قرار ذیل است .


از اونجایی که حضرت محمد در طول فیلم حرف نمیزند این شخصیتهای مختلف هستند که بجای او حرف میزنند مانند حمزه عموی پیامبر ولی بیشترین حرف را در جریان فیلم پسر خوش قیافه ای با موهای بلند میزند که در عکس میبینید و در فیلم میگوید که پسر محمد است و در اون سفر محمد به شهری که بچه ها با سنگ میزنند پیامبر رو همراهش هست . (‌ مگر محمد پسر داشته ... !!! ) اسم پس به احتمال قوی حدیفه یا Hodayfa و یا اریقت Origat بود ... از اونجایی که کیفیت فیلم خیلی جالب نبود و اسمهای عربی به لهجه انگلیسی بیان میشد و زیر نویس هم نداشت مطمعن نیستم کدوم یکی است . ولی نکته جالبتر اینجاست که این پس محمد در جایی از فیلم جریان مبعث رو اینگونه تعریف میکند :


... محمد در غار حراء با جبرئیل روبرو شد ... و وقتی که به خانه برگشت و گفت که از سوی خداوند به پیامبری مبعوث شده است اولین کسانی که به دین او گرویدند همسرش خدیجه ٫ حضرت علی و من بودیم .


قسمت دوم در صحنه ای اتفاقد که محمد عده ای از پیروانش که مورد آزار و اذیت اهل مکه بودند را به حبشه میفرستد و سران قریش وقتی میفهند یکی از خودشان را که دوست نجاشی حاکم حبشه بوده را برای برگرداندن آنها میفرستند که نجاشی با درخواست او پس از شنیدن سخنان آنها مخالفت میکند ولی در حضور نجاشی :
سردسته فرستادگان محمد : یکی از دلایلی که محمد دین جدید را آورده این است که مردم مکه بت پرست هستند فرستاده

فرستاده قریش : ما به ظاهر بتها توجه نداریم بلکه آنها تنها وسیله هستند و هدف اصلی ما روح و مفهموم معنوی است

نجاشی : البته قبول دارم که بت پرستی تا حدود بسیار زیادی درک نشده است

اگه اشتباه میکنم در جایی بگید تا تصحیح کنم

-------------------------------------------------------

بله من اشتباه کردم ( ولی نه کاملا ... پست جدید رو درباره سانسورهای فیلم بزودی با مدرک مینویسیم ) مواردی که من به اونها اشاره کردم سانسور نشده بود و اما چرا اشتباه کردم ؟زیدبن حارثه کعبی که در اصل به زیدبن محمد نیز معروف است یکی از شخصیتهای بسیار معروف و کلیدی در صدر اسلام بوده است بطوری که نام او حتی در قرآن هم برده شده است (‌ تنها نام عده کمی از یاران پیامبر در قرآن آمده است ) ولی شما نمیتوانید نام او را در هیچ یک از کتابهای دوران آموزش ابتدایی تا دبیرستان که سعی زیادی در آموزش اسلام و تاریخ آن دارد پیدا کنید همانند زنان دیگر پیامبر بغیر از خدیجه و عایشه ... واقعیت این است که ترجیح بیشتر این است که به مسایل بحث برانگیز کمتر پرداخته شود ... به طور مثال ماجرای ازدواج زن زیدبن حارث با پیامبر همیشه یکی از بحث برانگیز ترین قسمتهای تاریخ اسلام بوده است و علت اشتباه من هم در حقیقت شنیدن نام او بود که به دلیل همین گونه مسایل کمتر عنوان میشود که در فیلم سانسور نشده بودو اما قسمت بت پرستی گفتن این جمله که بت پرستی آنقدر ها هم خوب درک نشده است دو شاخ بر روی سر من سبز کرد علت: در زمان آموزش اصول دینی وقتی معلم مربوطه میخواست اصل توحید را توضیح دهد میگفت : توحید یعنی یکتا پرستی به این معنی که تنها یک خدا در جهان وجود دارد و خدای دیگری در جهان نیست و وقتی ما میپرسیدیم خوب این یعنی چی ؟ بلافاصله مثال بت پرستها را میاورد که چندین و چند بت داشتند و این توضیح در مغز ما تداعی میشد که بدترین اتفاق دنیا مواجهه با مهمترین و اولین اصل دین که توحید میباشد است پس وقتی شنیدم که نجاشی در فیلم گفت : بت پرستها انقدرها هم خوب درک نشده اند احساس کردم که پایه های دین با این سخن برای من لرزید

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام. من ترجمه خوانده ام و در دانشگاه چندین بار فیلم اصلی بدون سانسور محمد رسول الله را همراه با استاد بررسی کرده ایم. این فیلم به هیچ عنوان با مقدسات اسلامی منافات ندارد و دو نکته ای که شما گفته اید در آن وجود دارد. لطفا یک بار دیگر فیلم را با دقت همراه با یک مترجم خوب بینید. حتی رقص هم که می گویید یکی دو صحنه کوتاه بیشتر نیست.

خیابان شماره 11 گفت...

همانطور که خودتان هم اشاره کردید ازدواج محمد با زن پسرخوانده اش٬ زید بن حارثه یکی از مسایلی است که علمای دین اسلام کمتر مایلند به آن بپردازند.
زن زید زن زیبایی بود و محمد یکبار که به خانمه زید رفت وی را برهنه دید که از حمام بیرون آمد. محمد با به زبان اوردن «تبارک الله احسن الخالقین» نشان می دهد که مسحور زیبایی زن شده است. زن زید این موضوع را به زید اطلاع می دهد که ظاهرا محمد شیفته او شده است.
زید نزد محمد میرود و به وی می گوید «من دیگر شایسته زندگی با زنی که مورد پسند رسول خدا واقع شده نیستم.» و از محمد می خواهد که زن را برای خود بردارد. (دقت کنید به نوع برخورد با زن به صورت کالا)
اما محمد نمی دانست که ج.اب خلق عرب را چه بدهد چرا که در عرف عرب آن زمان ازدواج یک مرد با عروس خود امر ناپسندی تلقی می شده است. محمد با آوردن یک آیه این مشکل را از سر راه بر می دارد. (سوره احزاب آیات ۴ تا ۶) در عین حال که تصاحب همسران خود را توسط مردان دیگر وتو می کند.
وی سپس با زن زید ازدواج می کند و در میهمانی ای که به همین مناسبت در خانه خود ترتیب می دهد٬ آنقدر بیتاب کامگیری از زن جدید خود بوده که با ضرب آوردن یک آیه میهمانان را از خانه بیرون می کند تا زودتر به کام دل برسد. (سوره احزاب آیه ۵۳)

اصطهباناتي گفت...

سلام، درمورد قضيه زيد و همسر او، اينقدر با اطمينان از شنيده‌هاي خود سخن نگوييد و از آن مهمتر، اظهار نظرهاي شخصي خود را با چيزي كه از جايي نقل مي‌كنيد مخلوط نكنيد. اين گونه روايات و داستان‌ها عمدتاً در راستي آزمايي تاريخي (كه روشي علمي و كهن است) امتياز بالايي نداشته‌اند و به همين دليل مورد توجه واقع نشده‌اند. از اين جمله، جوان شدن زليخا و ازدواج او با يوسف پيامبر و چهره وحشي و بدوي منجي آخرالزمان و روايات ضعيفي از اين دست است. اين گونه روايات كه گاهي حتي با خيرخواهي جعل شده‌اند، دستاويز افرادي شده كه مي‌خواهند اصل رسالت و نبوت پيامبر را مشكوك جلوه دهند و شيرخام خورده‌هايي نيز به آن دامن مي‌زنند. و گاهي نيز با تعبير وارونه از يك حقيقت، آنچه خود بدبينانه مي‌انديشند، نتيجه‌گيري مي‌كنند.
با فرض راست بودن ماجرا، اگر كمي شرع اسلام بدانيد، پسرخوانده و برادرخوانده، و... پيمان‌هاي اجتماعي هستند و حكم پسر و برادر را ندارند و پس همسر پسرخوانده، عروس واقعي كسي به حساب نمي‌آيد كه مانعي براي ازدواج با او داشته باشد(مراد از اين شرع، حكمت‌هايي است كه امروزه علم ژنتيك نيز به گوشه‌هايي از آن پي برده.) بالاتر از آن، مردي كه دختر بي‌سرپرستي را به فرزندي مي‌پذيرد، آن دختر در زمان بلوغ به او محرم نيست! و حتي مي‌تواند با پدرخوانده خود ازدواج كند.
مجموعاً اين فيلم ساخته قعاد است كه از منابع سني براي ساخت آن بهره برده و اگر مي‌بينيد كه در قسمت‌هايي از آن، توجه ويژه‌اي به علي‌بن‌ابي‌طالب شده، به دليل حضور يك مستندساز ايراني در كنار او بوده كه اين سكانس‌ها به خواسته او براي ايران فيلمبرداري شده‌اند. اهل سنت تا 95 سال حق نوشتن تاريخ يا حديث را نداشته‌اند و پس از آن هم نوشته‌هايشان با شايعات و خرافات تاريخي زيادي آميخته شده كه امروز همين مسائل دستاويز مخالفان اسلام گرديده و به تمسخر آن مي‌پردازند. شأن نزول بسياري از آيات جعلي هستند و ...
تحقيق حق هر كسي است ولي بياييد در عقايدمان محطاط تر باشيم زيرا يك‌بار بيشتر زندگي نمي‌كنيم و اگر راه پرريسك را انتخاب كرده باشيم، راه جبران ندايم.

m60sharifi گفت...

اول اینکه کسی که درفیلم بجای حضرت محمد (ص) صحبت میکنه زید پسزخواندۀ آن حضرت هستند
نمایندۀ پیامبر در حبشه هم جعفر بن ابی طالب (ع) ، برادر حضرت علی (ع) ، هستن که به بعدها بعلت یکی از جنگها هر دو دستش مبارکس رو از دست میدن خدا در بهشت دو بال به ایشون عظا میکنه که به جعفر طیار معروف میشن ، و نماز جعفر طیار (ع) ، مختص و بنام این حضرت بزرگوار هستند.

visitor stats